Poți să începi propria afacere fără niciun ban?

 

În pauzele evenimentelor, cel mai mult îmi place să interacționez cu participanții care la prima vedere sunt mai reținuți și nu se simt confortabil să se exprime în public. Ei sunt cei mai buni ascultători, iar la discuțiile 1Vs1 rămâi mască atunci când deschid gura. Au o capacitate de a absorbi informația din timpul prezentării superioară celorlalți. Și de cele mai multe ori, tot ei sunt cei cu care țin legătura și care cer ajutorul și după eveniment.

În Decembrie, un vechi amic m-a invitat la un eveniment super interesant și anume „Întrunirea fotografilor și videografilor din Buzău – Ediția a V-a”. Despre cât de faină e comunitatea asta o să vorbesc într-un alt articol, pentru că astăzi simt nevoia să îi răspund mai detaliat lui Răzvan, un tânăr care nici nu a terminat liceul, dar care deja se gândește cum să înceapă propria afacere. De-ar fi mai mulți ca el…

Inspirat de entuziasmul comunității fotografilor dar mai ales dornic de libertatea pe care știe că nu o găsește la vre-un loc de muncă, Răzvan își propune să înceapă propria afacere, dar îi lipsește ceva 🙂 Și de-aia speră că a întâlnit în mine omul care să îi dea răspunsul la întrebarea ”Cum pot să fac rost de bani ca să încep propria afacere?”.

Dacă și tu ești ca Răzvan și crezi că banii sunt tot ceea ce-ți lipsește pentru a începe o afacere, te invit să citești mai departe și să-mi lași un comentariu cu părerea ta despre articol.

  • În primul rând trebuie să te gândești că nu strică să ai și tu ceva „pus de-o parte” 🙂 Ceea ce în popor se numește „afacere începută de la 0” nu trebuie tradus chiar mot-a-mot 🙂 Cel puțin 1000 Euro sunt necesari pentru început. Sunt câteva cheltuieli „tehnice” precum cele de înființare a firmei, plata unui contabil, un mic buget de marketing cu care să printezi câteva pliante și cărți de vizită sau să cumperi un domeniu.
  • Apoi, dacă te gândești la bancă, i-ați gândul. Băncile nu dau credite unei firme nou-înființate, fără istoric. Dacă ai posibilitatea și crezi atât de mult în ideea ta, poate găsești o soluție „pe persoană fizică”. Dar dacă ești ca Răzvan, fără să fii angajat, iar nu merge 🙂
  • Poți încerca accesarea fondurilor pe care statul le pune la dispoziție celor care sunt la început prin programe de genul „Start-up Nation”. Dacă poți face asta pe cont propriu, merită încercat, dar dacă nu te pricepi, trebuie să plătești un consultant care să te ajute cu întocmirea dosarului. Și iar ajungi la bani:)
  • Dacă pe drumul tău, găsești vre-un „business angel”, nu ține ideea doar pentru tine. Mulți nu vor să divulge „planul lor” pentru că se gândesc să nu le fie furat. Total greșit. Fii sigur că la fel ca și tine, sunt mulți alții și poate de multe ori ți s-a întâmplat să auzi de o afacere nouă și să spui „Uite, la ideea asta mă gândeam și eu” 🙂 Încearcă să împărășești ideea ta cât mai multor persoane cu potențial, care ar putea să te ajute. Nu știi de unde sare iepurele. Ține cont de faptul că, în general, investitorii sunt interesați de multiplicarea unei idei; adică vor să știe cum își pot crea o sursă de venit pe termen lung din asocierea cu tine.
  • Gândește-te la parteneriate! Asta e la îndemâna (aproape) oricui. De ce ai nevoie de bani? Pentru a închiria un spațiu comercial probabil. Atunci, în loc să te întrebi de unde să faci rost de ei, găsește un proprietar interesat să îți ofere spațiul gratuit, în schimbul unui procent din câștigul tău. Tot la fel, procedează și cu furnizorul de mobilă sau de papetărie. La parteneriate, secretul este să oferi o valoare concretă și cât mai măsurabilă partenerului.

Dar oare banii sunt cea mai importantă resursă în business?

Dacă răspunsul tău este „Da”, gândește-te la următorul scenariu: Primești o veste cum că o mătușă pe care abia dacă o cunoșteai ți-a lăsat moștenire o avere suficientă încât să îți pui în aplicare planul tău. Acum ai găsit răspunsul la cea mai mare problemă a ta: lipsa banilor. Și începi afacerea.

Ce faci prima dată? Cum îți găsești furnizorii? Dar de unde faci rost de clienți? Va fi cineva dispus să lucreze pentru tine?

Știi de ce cei mai mulți dintre câștigătorii la loto, după câțiva ani, au ajuns să fie mai săraci decât erau înainte să câștige? Pentru că nu au știut ce să facă cu banii. Fiind oameni simpli, nu au fost puși niciodată în situația de a gestiona o sumă atât de mare și au intrat în faliment. De câte ori nu ai auzit de afaceri care au dat faliment?

Dacă te gândești mai bine, este mai rău să ai bani pentru o afacere și să îi pierzi, decât să nu începi deloc.

Și ca să mă fac și mai bine înțeles, uite 7 exemple de afaceri care au început fără a dispune de prea mult resurse. Sunt 7 dintre cele mai cunoscute branduri din lume, care atunci când au pornit la drum, aveau sediul într-un garaj:

Apple

În 1976, Steve Jobs și Steve Wozniak asamblau calculatoare în garajul părinților. Prima vânzare a fost în valoare de 25 000 dolari, pentru 50 de calculatoare. Astăzi, vânzările companiei depășesc cu muuuult această sumă inițială.

Amazon

În 1995, Jeff Bezos trimitea prin poștă prima carte, care i-a fost comandată printr-un sistem online. Atunci a livrat-o direct din garajul său; astăzi are peste 65 000 de oameni care lucrează pentru el și fac livrări din depozite impresionante ca mărime.

Microsoft

Bill Gates și Paul Allen au construit primul lor sistem de operare tot într-un garaj. L-au vândut companiei IBM cu 80 000 dolari – așa au făcut rost de bani ca să construiască cel mai faimos sistem de operare din lume: Microsoft Windows.

Barbie

În 1945 proaspeții însurăței Ruth și Elliot Handler au hotărât că mașina lor va sta parcată pe trotuar, iar ei vor construi în garaj rame pentru tablouri. Mașina nu a avut nimic împotrivă. Doar că procesul de asamblare a ramelor genera multe deșeuri pe care au început să le transforme în căsuțe pentru păpuși. De aici până la a confecționa păpuși, drumul a fost foarte scurt, și fiica lor Barbara (alintată Barbie) l-a făcut și mai scurt.

Disney

În 1923, Walt și Roy Disney au început să locuiască împreună cu unchiul lor, care avea și mașină și garaj. La scurt timp după mutarea fraților, unchiul avea mașină, garaj și studio cinematografic în garaj.

Google

În 1998, Larry Page și Sergy Brin căutau un sediu pentru proaspăta lor companie producătoare de motoare de căutare pe internet. Au cunoscut-o pe Susan Wojcicki, care avea un garaj în plus. Restul e istorie. Sau dacă nu mă credeți, puteți să căutați pe Google.

Nike

În 1964, Philip Knight a început să vândă pantofi sport direct din portbagajul mașinii sale. Acesta era sediu de firmă, depozit, magazin de desfacere, atelier de reparații, plus rezidență pentru roata de rezervă și pentru cric. Cu timpul, vânzările au crescut, sediile au primit adresă permanentă, angajații s-au înmulțit, iar numele businessului s-a schimbat din „Blue Ribbon Sports” în „Nike”.

Care sunt adevăratele resurse de care ai nevoie ca să începi o afacere de succes?

Până să îți pui problema banilor, gândește-te cât de bine deții următoarele abilități, necesare unui antreprenor:

  • Abilități de vânzare. Orice afacere te gândești să începi, va trebui să vinzi ceva. Iar dacă nu ai vândut nimic în viața ta, primul lucru pe care trebuie să îl faci până să începi afacerea este să te angajezi în vânzări. Așa, vei putea înțelege mai bine procesul, iar marele avantaj este că nu o vei face pe banii tăi, ci pe ai angajatorului 🙂
  • Abilitățile de leadership. Mai devreme sau mai târziu (dar poate mai devreme :)) vei avea nevoie să angajezi și să transmiți echipei tale viziunea afacerii. Dacă nu ai avut încă ocazia, lucrează cu oamenii în diferite ipostaze, înainte de a începe propria afacere. Să ne înțelegem: antreprenoriatul este despre formarea de echipe înainte de toate. Dacă vrei să pornești o afacere „pe cont propriu” în care tu ești și patron și angajat, aia se numește „freelancing” 🙂
  • Abilitățile de networking. În afaceri, trebuie să fii tot timpul conectat la comunitatea în care activezi și să te faci cunscut cât mai repede. Networking-ul este în strânsă legătură cu vânzările și leadership-ul și este un „must do” la început de drum.
  • Prezența în online. În afaceri „dacă nu ești online, nu exiști”, așa că pune accent și pe latura asta și nu te limita la facebook, google și youtube. Descoperă cele mai de succes povești despre afacerile online și aplică-le în business-ul tău.

Dacă și tu ești ca Răzvan, atunci sigur ai găsit aici măcar o ideea care să te inspire să faci pasul următor spre propria afacere. Sunt curios cum ai primit toate ideile de mai sus; așa că te invit să lași un comentariu și să-ți spui părerea sau să pui orice întrebare legată de subiect 🙂

Spor la idei de business în 2018!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*