5 idei de leadership pentru succes în 2017

Din ce în ce mai mult, leadership-ul devine un element esențial în societatea de astăzi. Poate nu îți dai seama, dar ai ești nevoit să fii un lider în foarte multe aspecte ale vieții tale. 

Leadershipul nu este numai despre a conduce oameni, echipe sau afaceri. Leadershipul este și despre a te conduce pe tine însuți. Dacă tu nu poți urma propriile idei, atunci cu atât mai puțin trebuie să te aștepți ca alții să te urmeze. 

În vânzări sau în afaceri, în fața șefului sau în sânul familiei, dar mai ales în fața oglinzii trebuie ca liderul din tine să fie un exemplu demn de urmat. 

Ți-am pregătit în articolul de astăzi cinci idei de care să ții cont și pe care să le adaptezi, aplicându-le în ceea ce vrei să obții anul ăsta. 

 

Ideea 1: Trebuie să ai o viziune

O viziune proiectează în timp structura și legitățile companiei, figurând schimbările pe care le va produce în lume. O viziune cu adevărat reușită va inspira compania și va influența fiecare decizie care se ia în cadrul ei.

Grupul de retail Wal-Mart Stores este una dintre cele mai mari corporații de profil din lume, la nivel de profit. Fondatorul ei, Sam Walton, a spus: ”Dacă lucrăm împreună, vom diminuea costurile necesare unui trai decent pentru toată lumea…vom da lumii oportunitatea de a vedea cum este să economisești, dar să ai, în același timp și o viață mai bună. Economisim banii oamenilor pentru a-i auta să aibă o viață mai bună.” Aceasta este astăzi viziunea companiei.

Viziunea Microsoft Corporation este Să ajutăm oamenii și afacerile lor în orice mediu, pentru a-i face conștienți de întregul lor potențial.

Viziunea Google: Să organizăm informația lumii pentru a o face universal accesibilă și utilă.

Nike are un scop declarat: Să contribuim prin inovație și inspirație la succesul fiecărui atlet al lumii.

O viziune trebuie să fie suficient de clară pentru a fi capabilă să influențeze comportamentul viitor al oamenilor, dar și suficient de generală, implicit flexibilă, încât să permită schimbările impuse de circumstanțe, dar și inițiativele și deciziile cele mai potrivite pentru atingerea scopurilor.

Aparent, unele viziuni sunt puternice și simple, și nu necesită „cosmetizare” pentru a pune în evidență capacitățile și aspirațiile companiei. În cele mai multe cazuri, o deviză sintetică și inspirată integrează toate valorile companiei.

Viziunea proiectează un viitor pe care compania se străduiește să-l realizeze. Este țelul ei declarat. Viziunea sintetizează, în câteva cuvinte, atât aspirațiile companiei în ceea ce o privește, cât și modul în care va încerca să schimbe în bine viața oamenilor.

Viziunea trebuie să fie simplă și puternică; ea nu este o definiție a rolului companiei, ci o sinteză inspirată a misiunii companiei.

Viziunea trebuie să inspire compania, să-i dea un motiv, un scop, și să fie un reper pentru orice decizie luată. Ea trebuie să supraviețuiască oricăror schimbări impuse de circumstanțe, ca și diferitelor strategii aplicate în cadrul companiei.

 

Ideea 2: Stabilește-ți misiunea

Misiunea declarată a companiei este diferită de viziunea liderului care este o versiune ideală asupra viitorului companiei. Misiunea declarată este racordată la prezent: ce face compania, pentru cine face și de ce. Atunci când e bine definită și prezentată, misiunea poate fi la fel de inspirată ca și viziunea, oferind oamenilor scopuri clare, precise, imediate.

Jack Welch, director și CEO al General Electric între 1981-2001, definește misiunea ideală a companiei cu forța care îi e specifică:

”Din experiența mea, o misiune inteligentă trebuie să fie, în esență, răspunsul la o singură întrebare: Cum intenționăm să câștigăm în această afacere? E absolut necesar ca societățile să stabilească cele mai bune opțiuni privitoare la oameni, investiții și resurse, diminuând astfel riscul de a cădea într-o veche capcană, aceea a îndeplinirii tuturor sarcinilor de către toți oamenii, tot timpul. O misiune eficientă echilibrează posibilul cu imposibilul. Oferă oamenilor un sens precis, o speranță de profit și impresia că sunt parte din ceva mare și important. Poți lia ca exemplu, misiunea noastră de la General Electric. Din 1981 și până în 1995, am spus că vom deveni cea mai competitivă companie din lume, ocupând locul 1 sau 2 pe fiecare piață, îmbunătățind, vânzând sau închizând toate afacerile neperformante, care nu puteau ținti la fel de înalt.”

Nu poate fi nicio îndoială aspura ceea ce a însemnat misiunea declarată a lui General Electric. Era clară, descriptivă, fără complicații inutile. Viziunea General Electric era: „să fim cea mai competitivă companie a lumii” . Misiunea ei era ”să fim numărul 1 sau 2 pe fiecare piață”

Viziunea are în vedere un viitor relativ îndepărtat, misiunea are în vedere prezentul.

Misiunea companiei prezintă oferta, motivația și publicul țintă. Ea trebuie să fie inspirată, deoarece prin ea sunt stabilite scopurile și strategiile companiei. Ea definește obiective clare pentru echipă .

 

Ideea 3: Stabilește-ți valorile

O companie are nevoie de o viziune și de o strategie, dar are, de asemenea, nevoie de un sistem de valori. Aceste valori sunt parte din cultura corporației, fiind absolut necesar ca fiecare angajat să adere la ele, pentru a se comporta conform acestora în orice împrejurare.

Southwest, o companie aeriană low-cost din Texas, oferă o gamă excepțională de servicii pentru clienți. Fostul ei președinte, Colleen Barrett explică modul în care valorile morale ale companiei contribuie la realizarea scopurilor ei: Declarația misiunii noastre este afișată la fiecare un metru și jumătate, în orice spațiu care ne aparține, așa că, dacă ești client, ai văzut-o deja. Este REGULA DE AUR: să tratezi oamenii așa cum ai vrea să fii tratat și totul va decurge așa cum trebuie. Fiecare angajat trebuie să abordeze clientul într-o manieră personală. Angajăm în funcție de competențele de comunicare și îi ajutăm pe oamenii noștri să-și dezvolte abilitățile; suntem, mai degrabă, să încetăm contractele cu cei care nu au atitudinea corectă și respectul cuvenit pentru clienți, decât pentru orice alt motiv.

Dieter Zetsche, director Mercedes-Benz Auto, pune accent pe valorile care stau la baza culturii sale organizatorice: pasiune, respect, integritate și disciplină. Fiecare angajat trebuie să fie pasionat de mașini; respectul trebuie împărțit egal între clienți, colegi, parteneri de afaceri și acționari; integritatea presupune ca fiecare angajat, oriunde lucrează el în lume, să aplice cele mai înalte standarde etice. A patra valoare este disciplina. ”Când vorbim despre disciplină, vorbim despre capacitatea de a alege adevărul înaintea convenabilului”

Subrorto Bagchi este cofondatorul Mind Tree, o companie de consultanță IT, cu birouri în Bangladesh, India și SUA. Compania le-a cerut angajaților să definească valorile care să o călăzuiască. Acum, compania acționează conform valorilor sale fundamentale atât în procesul de recrutare a personalului, cât și în stabilirea politicilor de vânzare.

Opiniile angajaților au fost sintetizate în cinci valori cheie. Acestea sunt: Interes, Informație, Realizări, Distribuția informației, Empatie. Lumea e plină de oameni competenți. Dacă și valorile morale există, atunci competențele pot fi dezvoltate.

Valorile unei companii se nasc, în mod natural, din viziunea originală, dar echipa trebuie să aprofundeze aceste valori și să le adopte mental și comportamental.

Valorile trebuie să fie făcute publice, în mod susținut, mangerii trebuie să asigure că ele au fost înțelese bine de toți angajații companiei.

Abaterile de la aceste norme-valori morale, pot avea consecințe extrem de grave. Poți avea deplină încredere numai într-o echipă care a înțeles și și-a asumat valorile companiei; cu siguranță că ea va adopta un comportament potrivit, în interesul companiei, în orice situație.

Alinierea la valorile companiei are o importanță esențială în procesul de recrutare: abilitățile pot fi greu de obținut și nu oricine are atitudinea necesară.

 

Ideea 4: Creează evenimentul

Toate planurile și strategiile mărețe ale unui lider, nu valorează nimic dacă nu sunt executate la standarde înalte. Liderii fac lucrurile să se întâmple.

Michael Eisner, fost CEO al Walt Disney Company, conduce acum compania de investiții private Tornante. Eisner menționează importanța execuției: ”Nu există o problemă cu ideile geniale, ci o problemă cu punerea lor în practică. Nu-mi amintesc un film de succes sau un show realizat de mine, care să nu fie urmat de o avalanșă de scrisori, în care se spunea: Asta e ideea mea” sau Ați făcut un film cu subiectul la care mă gândisem și eu! Aș fi vrut să-i întreb: Bine, dar de ce nu l-ai făcut tu? Problema e că de la o idee spontană până la punerea ei în practică este foarte mare: trebuie să găsești oamenii care să o considere, de asemenea, bună, să identifici un scriitor, să o transformi în show… privește cât de greu e să realizezi un astfel de show!

Louis Gersner, fost CEO al IBM, spune că a determina lucrurile să se întâmple, a crea un eveniment, este mai important și mai riscant decât o strategie nouă, chiar genială: ” Execuția propriu-zisă, realizarea obiectivului, crearea evenimentului reprezintă competența cel mai puțin apreciată a unui lider, dar cea mai importantă. În experiența mea de consultant, am participat la stabilirea multor tipuri de strategii pentru diferite companii. Este foarte greu să dezvolți o strategie absolut unică pentru o companie. Iar dacă strategia este complet diferită, originală, atunci devine și foarte riscantă. Deci, execuția este segmentul critic într-o strategie de succes. Să acționezi, să acționezi cum trebuie, să acționezi mai eficient decât celălalt este cu mult mai important decât să visezi la noi strategii de viitor”.

Mulți oameni au ideei bune; puțini dintre ei le pun în aplicare; și mai puțini le pun în aplicare într-o manieră excelentă.

Afacerile sunt constrânse de factori economici, care limitează aplicarea unei strategii noi și originale. Competitorii, au probabil aceleași idei pe care le ai și tu. Liderul care le pune în aplicare cel mai bine, eficient, este cel care câștigă.

 

Ideea 5: Caută schimbarea

Determinarea unei schimbări este prima funcție a leadershipului. Schimbarea este înfricoșătoare deoarece este, prin definiție, un salt în necunoscut. Oricum, schimbarea nu poate fi evitată: condițiile de piață se pot schimba subit, fără nicio avertizare.

Liderii trebuie să determine, în rândul angajaților, o lărgire a perspectivei și să-și încurajeze echipa să exploreze noi idei.

În leadership este vorba, în primul rând, despre schimbare și riscurile care le implică ea. Datoria unui lider este aceea de a alege cea mai bună direcție a schimbării. Mediul în care își desfășoară activitatea companiile se poate schimba destul de brusc. Liderii trebuie să creeze o anumită atitudine a companiei: deschidere către schimbare și disponibilitate de adaptare.

Liderii ar trebui să încurajeze un cadru constant inovator. Companiile care caută activ schimbarea au mai multe șanse să fie primele în joc.

Când o modificare a pieței sau a contextului ia compania prin surpindere, schimbarea este esențială. Să continui să faci același lucru va duce la eșec.

 

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei mai multe idei de leadership pe care să le aplici în activitatea ta, descoperă E-Book-ul „Ghidul Liderului Modern”, un material în care vei găsi alte 20 de surse care să te inspire zi de zi.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*