Amenințări și oportunități în piața muncii

Resimțim din ce în ce mai mult schimbările pe care tehnologia le aduce în jurul nostru. Rapiditatea cu care mașinile pot face lucruri în locul oamenilor aduce mult confort în viața noastră, dar, în același timp are și efecte mai puțin plăcute mai ales în ceea ce se întâmplă în piața muncii. 

Tot mai multe meserii și-au pierdut din valoare și ușor-ușor unele sunt chiar pe cale de dispariție. Să ne gândim la ceea ce se întâmplă în lumea bancară: dacă nu cu mult timp în urmă, apariția cardurilor părea o invenție nemaipomenită, astăzi putem face cumpărături folosind telefonul mobil și chiar monede virtuale.

Apariţia unor noi tehnologii şi dezvoltarea lor duc la dispariţia a tot mai multe tipuri de locuri de muncă. Odată cu automatizarea liniilor de producţie şi introducerea roboţilor, multe activităţi care înainte cădeau în sarcina oamenilor au devenit mai ieftine şi mai rapide, scrie Budapest Business Journal. Cercetătorii de la Oxford sugerează că 45% din locurile de muncă din SUA, cea mai mare economie a lumii, vor deveni inutile ca urmare a automatizării în următoarele două decenii, iar în restul lumii trendul va fi, probabil, acelaşi. Înlocuirea se va produce în două etape, potrivit unei analize a MIT Technology. La început, domeniile acaparate de tehnologie vor fi  transportul şi logistica, producţia efectivă şi  suportul administrativ. Al doilea val de tehnologizare va ameninţa zonele dependente de dezvoltarea inteligenţei artificiale.

Locuri de muncă precum ar fi cele de angajat la magazinul de închirieri video, lucrător la linia de asamblare, agent de turism sau casier la supermarket sunt pe cale de dispariţie.

Lucrătorii poştali, operatorii din call-center, şoferii de taxi, funcţionarii de birou şi manageri de social media trebuie să se îngrijoreze deoarece locurile lor de muncă sunt următoarele pe lista joburilor ameninţate cu dispariţia.

Aceste dispariţii nu ar trebui să fie o surpriză deoarece, din cauza  avansării tehnologiei,  operatorii telefonici  şi operatorii de date au încetat să existe încă din 1990. Deşi tehnologia a creat locuri de muncă, până în 2020 peste 75% din activităţile lucrative se vor desfăşura cu ajutorul tehnologiei, după cum scriu jurnaliştii de la philly.com.

Privind către oportunitățile noi pe care dezvoltarea tehnologiei le aduce, putem pune pe primul loc tot ceea ce ține de online. De la Zuckerberg, la cel mai necunoscut youtuber, oamenii cu viziune încep să-și câștige existența sau chiar să construiască imperii pentru că au abilitatea de a vedea partea plină a paharului. 

Într-un cuvânt, CREATIVITATEA este unul dintre elementele critice căreia i se acordă tot mai multă atenție. Fie că te gândești la viitorul tău ca și angajat sau ca proprietar de afacere sau freelancer, îmbunătățește-ți creativitatea și vei primi la rândul tău partea plină a paharului 🙂 

Doi autori îți pot oferi o bază de pornire pentru a studia CREATIVITATEA: Edward de Bono și Michael Michalko. Începe cu cartea lui Michalko, ”Thinkertoys” (Jucării care gândesc). Este cartea cea mai ușoară și mai practică despre creativitate care s-a scris vreodată. Apoi, citește cartea lui deBono, ”Six Thinking Hats”(Șase pălării minoase).

SECRETUL: Citește-le pe îndelete. O pagină sau două pe zi. Poate un capitol pe săptămână. Iar pe măsură ce citești despre un concept, o strategie sau o tehnică, încearcă să le practici. Încearcă să aplici câte ceva în fiecare zi. Asta te va ajuta să înțelegi în profunzime lumea înconjurătoare. Învățătura din cărți este inutilă dacă nu o aplici.

Alege cinci dintre competențele tale unde ai dori să-ți perfecționezi creativitatea. Poate fi vorba despre cum să abordezi relația cu clienții, cu colegii sau cu șefii, sau poate fi vorba despre un cadou pentru ziua de naștere a copilului tău. Aplică lecțiile învățate la aceste situații, încercând idei diferite.

La început pot părea prostești, dar sfârșesc prin a fi inteligente. Întreabă-l pe cel care a inventat aparatul cu raze X, care mai târziu s-a transformat în televizor, câți au considerat deplasată ideea lui la vremea respectivă.

BONUS:

În cartea lui Michael Michalko , ”Thinkertoys” (Jucării care gândesc) vei găsi noțiunea de SCAMPER.

Această noțiune este un acronim; un checklist despre cum să fii creativ cu o anumită idee.

            S = Substitute?     (ce trebuie înlocuit?)

            C = Combine?      (ce trebuie combinat?)

            A = Adapt?           (ce trebuie adaptat?)

            M = Modify? = Magnify?     (ce trebuie modificat pentru a atrage?)

            P = Put to other uses?    (ce poate fi întrebuințat în alte scopuri?)

            E = Eliminate or minify? (ce trebuie eliminat sau minimalizat?)

            R = Reverse? = Rearrange?   (ce trebuie rearanjat?)

Cum folosești SCMPER –ul ?

  1. Izolează subiectul, ideea la care te gândești
  2. Folosește întrebările de mai sus, astfel încât să generezi idei noi în legătură cu fiecare pas al subiectului tău.

Succes!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*