Ce înseamnă să fii un lider bun?

Ce contează mai mult în leadership: IQ-ul sau inteligența emoțională? Paradoxal, ambele contează, doar că în moduri diferite.

Fără îndoială, IQ-ul este cel mai bun criteriu de împărțire a oamenilor în funcție de carierele lor: e nevoie de un coeficient de inteligență peste medie pentru domenii complexe precum medicina, dreptul sau managementul de înalt nivel.

Dar, odată ajunși în acele domenii, oamenii nu se mai pot baza numai pe IQ pentru a avea succes. Cei care au ajuns să ocupe poziții într-o organizație au fost selectați datorită IQ-ului, deci sunt cu toții foarte inteligenți. Dar, dacă e să spunem care dintre acei oameni vor ajunge și cei mai productivi, cei mai buni jucători de echipă sau lideri excepționali, trebuie să luăm în calcul și inteligența emoțională.

Asta pentru că abilitățile ce țin de inteligența emoțională, care ne ajută în relațiile cu noi înșine și cu ceilalți, sunt cele care le permit oamenilor de succes să se detașeze de restul. Și cu cât ajungi ai sus în ierarhia organizațiilor, cu atât inteligența emoțională contează mai mult în departajarea celor mai eficienți lideri.

Oricine se ocupă cu afacerile cunoaște un director deosebit de inteligent și experimentat care, odată promovat pe o poziție de leadership, a dat greș. La fel de cunoscute sunt poveștile oamenilor înzestrați cu abilități intelectuale și cunoștințe solide, care au excelat într-un post similar. Toate aceste povești susțin convingerea că a-i identifica pe cei care „au ce le trebuie” pentru pozițiile de leadership este mai mult o artă decât o știință.

La urma urmei, stilurile personale ale liderilor variază: unii sunt modești și analitici, alții își fac auzite convingerile în fața tuturor. La fel de important este și faptul că situațiile diferite cer tipuri diferite de leadership. În cazul unei fuziuni, este nevoie de un negociator subtil, în vreme ce punerea pe picioare a unei afaceri în impas cere o mână de fier.

Cu toate acestea, liderii cei mai eficienți se aseamănă într-un punct esențial: toți au un nivel ridicat de ceea ce a devenit cunoscut sub numele de inteligență emoțională.

Nu vreau să spun că inteligența mentală (IQ-ul) și abilitățile tehnice sunt irelevante. Ele sunt importante, dar au, ai degrabă, un rol de bază, adică sunt condiții primare pentru un post de conducere.

La fel de cunoscute sunt exemplele de oameni care, în ciuda unui IQ mai scăzut, au devenit cei mai buni lideri. Aceștia au compensat cu un nivel mult mai ridicat al inteligenței emoționale.

Cercetările au demonstrat un aspect foarte important, anume acela că oamenii pot, dacă adoptă o abordare corectă, să își dezvolte inteligența emoțională. Dar iată care sunt principalele componente ale inteligenței emoționale:

  • Conștiința de sine (o înțelegere profundă a emoțiilor, punctelor forte, slăbiciunilor, nevoilor și motivației personale)
  • Autocontrolul (impulsurile biologice ne determină emoțiile. Nu pute scăpa de ele, dar putem să ni le stăpânim)
  • Empatia (pentru un lider asta nu înseamnă să le facă tuturor pe plac ci să ia în considerare sentimentele celorlalți în luarea deciziilor)
  • Abilitățile sociale (capacitatea de a gestiona relațiile cu ceilalți, cu scopul de a-i determina să acționeze în direcția dorită)

În 2013, Președintele Chinei, s-a adresat unei promoții de absolvenți astfel: „În vremurile de azi, veți avea nevoie de inteligență emoțională”. Acum, Școala de Management de la Yale, a inclus un test de inteligență emoțională printre cerințele de la admitere.

Iată câteva întrebări care îți vor îndruma reflecțiile în privința propriilor limitări și puncte forte legate de inteligența emoțională. Nu este un test, ci o invitație de a te gândi la propriile competențe:

  • Ești, de obicei, conștient de sentimentele personale și de motivele pentru care simți astfel?
  • Ești conștient de limitările tale, dar și de punctele forte, ca lider?
  • Poți să îți gestionezi cu ușurință emoțiile neplăcute- de exemplu, în situațiile de stres și de supărare?
  • Te adaptezi ușor la situațiile schimbătoare?
  • Îți menții concentrarea asupra scopurilor stabilite și cunoști pașii de urmate pentru a le atinge?
  • Îți dai seama cum se simt oamenii cu care te întâlnești de obicei și înțelegi modul în care văd ei lucrurile?
  • Ești o persoană convingătoare și reușești să-i influențezi pe alții?
  • Poți conduce o negociere către un acord și să contribui la aplanarea conflictelor?
  • Lucrezi bine în echipă sau preferi să muncești singur?

Și acum, vești bune: abilitățile inteligenței emoționale pot fi îmbunătățite!

Dacă ești printre cei care înțeleg că dezvoltarea profesională și personală trebuie să fie un proces continuu, ți-am pregătit cel mai bun proiect în care poți învăța și aplica abilitățile critice de care ai nevoie în viață și în afaceri.

Înscrie-te la Webinarul Gratuit „Drumul de la angajat la antreprenor” și fă următorul pas în cariera ta! Fă click pe imagine și completează formularul de înregistrare.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*