Cea mai mare piedică în calea unei conversații

Psihologul Carl Roggers spunea: ” Cea mai mare piedică în calea unei conversații este incapacitatea unuia sau altuia dintre partenerii de discuție de a-l asculta inteligent, cu pricepere și înțelegere, pe celălalt.”

Odată pornită, o conversație reușită se bazează pe două lucruri: să vorbești și să asculți. Statisticile arată că o persoană poate asculta aproximativ 300 de cuvinte pe minut. Pe de altă parte, majoritatea oamenilor pot rosti cam 150-200 de cuvinte pe minut.

Dilema constă în faptul că avem capacitatea de a asimila mult mai multă informație decât ar putea cineva să ofere la un moment dat. Deci ce e de făcut cu această capacitate în exces? Dacă, bineînțeles, avem de gând să o folosim. Putem trage cu urechea la discuțiile altora; ne gândim ce să pregătim pentru cină; alunecăm în propriile gânduri și brusc ne trezim că am alunecat prea tare, pierzând o parte importantă a discuției.

Zece sfaturi pentru a asculta cu adevărat

  1. Învață să vrei să-i asculți pe ceilalți. Dorința, interesul, concentrarea și autodisciplina necesare vor crește pe măsură ce îți pasă tot mai mult de ei.
  2. Pentru a-i arăta celuilalt că ești un bun auditor oferă-i câteva indicii verbale și vizuale în acest sens.
  3. Anticipează importanța informațiilor. Deseori obținem informații interesante când le anticipăm.
  4. Încearcă să asculți cu tot corpul. Ascultă cu urechile, cu ochii și cu sufletul.
  5. Ia notițe. Te vor ajuta să reții mult mai multe lucruri și vei da dovadă de real interes față de cel care vorbește.
  6. Ascultă acum, povestește mai târziu. Pregătește-te să spui altcuiva ce ai auzit și astfel îți vei aminti mai bine.
  7. Construiește o relație intuind felul de a fi al celuilalt. Intuiește-i gesturile, expresiile feței și tonul vocii, pentru a crea o atmosferă destinsă.
  8. Controlează factorii de natură interioară sau exterioară care ți-ar putea distrage atenția.
  9. Oferă-ți cu generozitate darul de a asculta.
  10. Fii prezent; elimină orice tendință de a visa cu ochii deschiși. Nu te lăsa dus de val, concentrează-te asupra interlocutorului tău.

„A asculta” este similar cu ”a vedea”, nu doar cu ”a auzi”

În societatea supertehnologizată de astăzi suntem atât de bombardați de stimuli și de exigențe încât este o adevărată provocare să asculți. Ascultarea nu mai reprezintă o garanție, ci mai degrabă o excepție. Dar atunci când toate cele trei elemente ale unei ascultări atente- vizualul, verbalul și mentalul- se întrunesc, puterea ascultării se face simțită. Interlcutorul va aprecia acest lucru și va tinde să te placă.

Procesul psihologic al ascultării este invizibil pentru cineva din afară. Nu vedem vibrațiile sunetului atunci când acesta se propagă în urechea cuiva astfel încât să avem confirmarea că mesajul nostru a fost recepționat. Prin urmare, persoana care vorbește trebuie să fie atentă la indiciile vizuale pentru a avea confirmarea recepționării mesajului. Indiciile vizuale oferă partenerului tău de conversație cea mai bună dovadă că îi acorzi atenția cuvenită. Expresiile faciale, încuviințările din cap, gesturile mâinii și limbajul pozitiv al corpului reprezintă căi sigure de exprimare a interesului față de cealaltă persoană și față de ceea ce spune.

A asculta înseamnă mai mult decât a auzi niște cuvinte. Este vorba de un nivel de implicare care merge dincolo de simpla recitare a conținutului unei conversații. Ray Birdwhistle, un pionier al comunicării non-verbale, estima că în timpul unei discuții între două persoane componentele verbale reprezintă sub 35% din relevanța socială a situației, pe când cele non-verbale, peste 65%. Menținerea contactului vizual are o importanță crucială atunci când asculți pe cineva. Nu fi lipsit de politețe privind în jur la ce fac ceilalți; rămâi concentrat la persoana cu care faci conversație.

Există numeroase căi de a-ți exprima interesul și entuziasmul față de dialog. Vei transmite mesaje pozitive persoane cu care vorbești, atunci când:

  • Te apleci înainte
  • Menții contactul vizual
  • Îți deschizi brațele
  • Stai într-o poziție relaxxată
  • Îți privești în ochi partenerul
  • Dai din cap și zâmbești

Spre deosebire de alte abilități conversaționale care ar putea să ți se pară mai simple, în acest caz ai nevoie de practică și de concentrare ca să-ți stăpânești reacțiile emotive și să folosești limbajul pozitiv al trupului.

Poți, de asemenea, să mărești nivelul de confort al interlocutorului tău modificându-ți stilul astfel încât să se apropie de cel al partenerului. Dacă discuți cu cineva care vorbește rar și cu voce joasă, diminuează-ți și tu volumul vocii. Poți copleși o persoană care vorbește rar și încet cu volumul și vteza vorbirii tale. Asta nu înseamnă că nu poți să fii tu însuți; din contră. Cu toate acestea, în calitate de ”gazdă”, ești dator să faci tot ceea ce este necesar pentru a asigura confortul ”oaspetelui” tău.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*