Construirea brandului personal

Fie că îți place sau nu, fie că ești conștient sau nu, ai deja un brand personal. Fiecare dintre noi suntem etichetați de comunitatea din jurul nostru:  colegi, clienți, parteneri de afaceri într-un anumit fel. Gândește-te că și tu ai pus deja astfel de etichete apropiaților tăi. De exemplu, atunci când ești la o petrecere și nu ai intrat încă în atmosfera ei, te gândești le cel mai glumeț amic al tău, care sigur te-ar bine-dispune cu un banc; sau când nu ești hotărât cum să te îmbraci la evenimentul ce urmează, îl suni pe cel mai priceput amic în ale modei.

Indiferent de vârstă, indiferent de poziție, indiferent de businessul în care ești, toți oamenii trebuie să înțeleagă necesitatea brandului. Ești șeful propriei tale companii. Ca să fii într-un business, în ziua de azi, cel mai important lucru este să te auto-promovezi corect.

Brandul personal este un element important prin care te poți diferenția de ambalaj. Un management al bradului cere o înțelegere profundă a sinelui. În afaceri și în viață, calitățile și caracteristicile care te fac unic sunt adeseori cei mai buni aliați. Brandul personal nu este doar un lux rezervat directorilor de multinaționale și antreprenorilor, ci o necesiate specifică oricărui om ce își dorește să fie găsit, recunoscut și remunerat pentru ce știe să facă cel mai bine.

 

Ca să poți construi ceva, ai nevoie în primul rând de un plan. De fiecare dată când îți propui un obiectiv, este bine să fii conștient care este diferența dintre situația actuală și situația dorită; de unde pleci și unde vrei să ajungi. Apoi, prin acțiunile tale, trebuie să adaugi valoare punctelor la care astăzi ești deficitar; trebuie să îți perfecționezi acele caraceristici și amptitudini care acum îți lipsesc dar de care ai nevoie pentru a-ți atinge obiectivul.

Așadar, privind la brandul personal la care vrei să ajungi și la impresia pe care vrei ca ceilalți să și-o facă despre tine, analizează acum în ce punct te afli. Trebuie să te concentrezi pe câteva amănunte esențiale care țin de percepția celorlalți despre tine:

  1. Se spune că ceea ce ești tu este media a ceea ce reprezintă cei care te însoțesc, sau ”spune-mi cine îți este prieten, ca să îți spun cine ești”. Cu cine îți petreci timpul liber? Cu cine ești vâzut în diferite ipostaze? Te-ai gândit că oamenii te etichetează și pe tine la fel ca și pe cei din jurul tău?

Astăzi este foarte ușor să îți faci o primă impresie despre cineva fără să îl cunoști măcar. Nivelul de dezvoltare al social media ne ajută să găsim informații despre următoarea persoană pe care o vom cunoaște. Mai ales dacă ești în poziția ”vânzătorului” ( de exemplu dacă îți depui CV-ul la firma la care visezi să te angajezi) trebuie să fii conștient că vei fi ”verificat”. Ceea ce faci în online ( pe facebook, de exemplu ) poate să îi creezi interlocutorului tău o impresie suficientă pentru a-l ajuta să te aleagă sau nu.

Revizuiește atent profilul tău online și elimină acele elemente pe care nu le mai dorești în brandul tău personal, pe care nu le găsești demne de eticheta pe care vrei să o ai. Nu este vorba numai de fotografii, ci și de locuri în care ai fost, filme preferate sau muzica pe care o asculți.

Știu că poate nu o să fii de acord cu ceea ce spun, dar mai gândește-te odată. Din păcate, proverbul ”haina nu îl face pe om” nu prea mai este de actualitate. Din cauza vremurilor în care trăim, timpul de care dispunem este tot mai limitat. Astfel, este mult mai confortabil și mai ales economicos să etichetăm subiectiv pe cineva atunci când alegem să îi oferim timpul nostru sau nu.

  1. Semnătura. Pentru a ieși din anonimat, pentru a te face remarcat și memorabil, ai nevoie de ceva specific. Astfel, brandul tău va fi ușor identificat cu comportamentul tău. Creează-ți o ”semnătură” personală, un motto, care să exprime celorlalți ceea ce vrei tu să transmiți. Cele mai mari brand-uri din lume și-au creat imaginea pe baza ”semnăturii” : de la ”Just Do It” până la ”Buline neserioase de ciocolată” astfel de sloganuri aduc ”produsul” (pe tine) mai repede și eficient către ”consumator”(noul tău contact) .

Semnătura ta poate fi ceva specific vestimentației ( poartă întotdeauna un accesoriu unic) al felului în care te recomanzi ( poți folosi ușor metoda”Bond. James Bond” ) sau al felului în care îți iei rămas bun ( ”fii cu minte nu cuminte” ) .

  1. Industria ta. Construiește-ți brandul personal pe lângă brandul industriei în care activezi. Asigură-te că devii o autoritate în domeniu pentru cei din jurul tău. Brandul tău personal trebuie să îi îndemne pe cei din comunitatea ta să apeleze la tine ori de câte ori au nevoie de ceva specific industriei tale. Dacă ești antrenor de tenis, îmbracă-te sport ; nimeni nu o să asocieze o persoană ”la costum” cu un sportiv. Bineînțeles, ține cont și de conjunctura în care te afli. Nu îți recomand să te duci la nuntă în traning J . Dacă vinzi servicii financiare, oferă-le oamenilor de lângă tine informații utile din domeniul tău. Amintește-ți că întâi trebuie să oferi valoare pentru a „vinde” apoi. Nu ezita să oferi ajutorul gratuit atunci când ai posibilitatea.  

Ca să îți poți construi brandul personal pe lângă brandul industriei tale, trebuie să te dezvolți continuu. Chiar dacă ești foarte bun în ceea ce faci, nu ezita să fii curios să înveți tot timpul. Industria ta se dezvoltă constant, iar dacă nu ții pasul cu ultimile noutăți, brandul tău nu va ține pasul cu așteptările ”clienților”. Fii prezent în comunitatea industriei tale, pentru a fi vizibil și celor din afara industriei ( clienți, contacte noi) .

  1. Nimic nu se compară cu o atitudine pozitivă. Cei care reușesc să vadă jumătatea plină a paharului sunt mult mai câștigați decât cei care îți plâng de milă. Oamenii au tendința de a se asocia cu aceia care le induc o stare generală de bine, care dau dovadă de optimism și care caută necontenit soluții. Plângăcioșii sunt pur și simplu enervanți.

Sunt rare cazurile în care oamenii pesimiști reușesc să vină cu soluții viabile și, de cele mai multe ori, ratează oportunități importante în carieră, tocmai pentru că nimeni nu dorește să fie tras în jos de ei. Paradoxul este că oamenii de acest gen îi învinovățesc pe cei din jur pentru propriul insucces în carieră. Se pare că norocul face casă bună cu cei optimiști.

Există totuși și o mulțime de lucruri asupra cărora nu ai nicio putere, dar chiar și atunci îți poți controla propria atitudine, așa că adoptă una pozitivă!

Corporațiile de top alocă milioane de euro construirii și menținerii brandului. Oamenii care ocupă poziții de Brand Manager în aceste corporații o fac pentru că o imagine pozitivă în raport cu lumea din exterior are o valoarea cuantificabilă. Cu toate acestea, oamenii de rând neglijează deseori importanța dezvoltării propriului brand.

Întotdeauna trebuie să dai dovadă de profesionalism și să fii foarte atent la tot ceea ce faci. Iată câteva acțiuni pe care le poți face pentru a dezvolta propriul brand:

  • Arată-le celorlalți respectul cuvenit
  • Implică-te în acțiuni de voluntariat și caritabile
  • Fii un model pentru cei din jurul tău
  • Lucrează la abilitățile de vorbit în public
  • Scrie articole dedicate industriei tale

Contează felul în care te comporți în fiecare zi, nu numai performanțele de la locul de muncă. Consecvența este cheia dezvoltării unui brand solid. Contează mai mult ceea ce faci decât ceea ce spui când vine vorba de brandul personal. Oamenii te urmăresc mai mult decât ai crede.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*